Dag 9 - Malang - Bromo - Kalibaru - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Hans & Nancy Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Dag 9 - Malang - Bromo - Kalibaru - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Hans & Nancy Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Dag 9 - Malang - Bromo - Kalibaru

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans & Nancy

16 Mei 2016 | Indonesië, Bromo

Heel vroeg opgestaan vanochtend. Om 00:30 werden we gewekt en om 01:15 reden we met 2 busjes weg bij ons hotel. Na dik 2 uur rijden kwamen we op de plek aan waar we over moesten stappen in 3 jeeps, 5 personen per jeep. Dan via een steile bergweg door naar de plek waar we de zonsopkomst zouden beleven. En gelukkig was het niet druk, we waren zelfs de enigen!
Na een uurtje in het donker te hebben gestaan zagen we het langzaam lichter worden. Gaat wel een stuk sneller dan bij ons in Nederland! We hadden geluk, het was een heldere nacht met maar weining bewolking aan de horizon. Mooie foto's gemaakt en ook achter ons was de Bromo vulkaan nu goed te zien! Veel rook en zwavel kwam er naar boven. Verder met de jeeps de laagvlakte in (een oude krater met een doorsnee van 10 km) tot het punt waar we verder moesten lopen om de wand van de Bromo vulkaan te gaan beklimmen. Je kon ook een paard(je) nemen maar dat vonden we toch wat zielig :-) Na een wandeling over de laagvlakte kwamen we bij het serieuze klimwerk. Eerst nog een pad dat redelijk steil omhoog ging maar het laatste stuk was een trap naar de kraterrand. Erg steil en hoe hoger we kwamen hoe meer as er op de treden lag, dus eigenlijk waren er helemaal geen treden meer. Flink doorwerken dus. Af en toe vreselijke zwaveldamp en asregen over je heen, maar dat mocht de pret niet drukken. Eenmaal boven was het toch zeker de moeite waard. Heel bijzonder om in een werkende vulkaan te kijken. Gelukkig hadden we van de gids wel een mondkapje gekregen, dat was niet voor niets. De afdaling van de trap was zo mogelijk nog moeilijker dan naar boven klimmen, want zonder treden was het toch zaak dat je de leuning goed vast hield.
Met de jeeps weer terug naar de busjes waar we eerst nog de ontbijtbox van het hotel genuttigd hebben. Rond 10:30 kwamen we bij onze eigen bus waar de rest van de groep ons opwachtte. Onderweg naar Kalibaru weer een lekkere lunch gehad en we hebben ook nog een koffie plantage met rijstvelden bezocht. De eigenaresse leidde ons rond en gaf uitleg over allerlei zaken. Er klom ook nog een oude man in een kokospalm om te laten zien hoe het kokoswater opgevangen werd.
Daarna snel door naar het hotel. Een erg mooi complex met allemaal huisjes als kamers. Helaas geen airco maar een grote fan aan het hoge plafond. Warm nachtje dus.

• 20 Mei 2016 - 13:11

Matty:

Mooi weer........

• 20 Mei 2016 - 16:44

Lucy & Jan:

Zo dat was vast een hele inspanning

• 20 Mei 2016 - 17:54

Sylvia:

Wow prachtige foto's zeg!

• 20 Mei 2016 - 17:54

Sylvia:

Wow prachtige foto's zeg!

• 21 Mei 2016 - 17:16

Rien:

toch niet hardlopend naar boven gegaan :-) lijkt me een aardige klim maar zeker mooie plaatjes